Äta bör man

Och Hajka bör man

Drottningstaden

Vi bara förlänger och förlänger våran stay i Queenstown. Vi gillar folket och staden grymt mycket, och det är sjukt fint att bara traska omkring vid sjön och bergen. Ikväll ska vi äta nya Zeelands godaste hamburgare, lite hejdå middag nästan då vi bara har ett stopp kvar innan fyra blir tre, tre blir två och två åker till Bali... Sjukt!!!

Stina kom tvåa i en limbotävling här om kvällen!
Kakbil!

Jag och Tina är glada för vi hade precis fått mat!

Skitcool klockor på marknaden!
Emmy skicka denna bilden till mig.. Jag har blivit lite skäggig på senaste tiden...

Milford

Igår åkte vi båt på fjordarna i milfors sons, väldigt vackert med vattenfall, spegelblankt vatten och sälar som latade sig på klippor! Behövdes lite nedvarvning efter bungy jumpet!!!

I DID IT

Förlåt mamma, men jag gjorde det! Jag grät, jag var så jävla nervös, jag pratade svenska med instruktören som inte fattade något och sedan hoppade jag!! (Okej, ja hoppa inte riktigt, jag mer föll som en köttbulle...) MEN JAG GJORDE DET!! 134 jävla meters bungy jump, tredje högsta i världen!!!

Tips om du ska bestiga ett berg

Idag har vi vandrat uppför ett berg. Vi har lärt oss följande och tänkte dela med oss av våra tips på saker som man ska tänka på:
Tips om du ska bestigaettberg
1. Ta med en jacka. Även om det är klarblå himmel när man börjar gå så kan det börja blåsa som fan och bli skitkallt och mulet. Och då fryser man.
2. Om du varit ute och sprungit på morgonen glöm inte fylla på med vatten vatten vatten.
3. Spring inte på morgonen.
4. Kom ihåg att gå på toa innan ni börjar vandra, framförallt om ni måste göra nummer två. det är jobbig att gå och knipa i 5 timmar.
5. fåren kanske ser snälla ut, det är de inte.
6. Choklad är bästa matsäcken!

Morningrun

Just denna morgonrundan blev snarare ett morgonlunk! Dels för mitt knä är konstigt sedan glaciärvandring och dels för att det var så jäkla fint så sprang man för snabbt så missade man allt fint! Palmer på ena sidan, orangea löv på andra, bergstoppar med snö på i bakgrunden och världens blåaste sjö att springa runt! Bra skit

Ja de syns ju inte riktigt på bilderna men ändå!

Franz Josef

Nu har vi varit här mer än halva tiden vilket är rätt galet. Nästan alla aktiviteter är avklarade och beslut om bungy jump i Queenstown måste tas... Ska man eller ska man inte?? Den som lever får veta...
Annars har vi chillvandrat igår och idag åkt helikopter och utforskat Franz Josef glacier! Fett tufft!!

Glass i stora lass

Uttråkade, sötsugna och ledsna för min kamera är borta festade vi igår loss på gamal glass som var kvarglömd i kylen. Det får man när alla bilder från hela resan har försvunnit :(

Pannkaka-sten

Pancake-rock, inte något breathtaking men ändå lite småtufft! Resan rullar på utan större bekymmer, tut tut

Walking

Lite bilder från senaste dagarnas äventyr! Lite vandring, lite åka vilse i bergen, lite vattenfall och sedan lite häng på hostelet The lazy cow där vår vän Chris bjöd på vin från vingården han jobbar på och även pizza, VILKEN KOMBO! En vacker bild to vi också, med solen i ögonen, Stinas favorit hitils!
Imon ska vi till the pancake-rock för att sedan bege oss mot Franz Josef för att åka helikopter och vandra på glaciärer, vanliga dagar i NZ helt enkelt!

Söder ut

Nu har vi överlevt en helg i huvudstaden! Massa goa människor, besök på musée, äta mat, fira Sankt patricks day och även besöka en filmverkstad där de t ex gjorde alla masker och dräkter till sagan om ringen m.m. Riktigt bra!!!!

Nu har vi åkt färja och kört bil hela dagen för att ta oss till södra ön och Nelson! Detta verkar vara ett skitmysigt ställe och när vi checka in fick vi gratis nudlar, de har också gratis frukost och soppa på kvällarna, och vi älskar gratis!!! Äventyret fortsätter, to be continued!

MORDOR

Träningsvärk från helvetet, ja. Igår besteg jag och Malin Mordor-beger från sagan om ringen. En vulkan-vandring på cirka sex och en halv timme... Det visade sig också att vi gjorde hela vandringen från fel håll, började bakifrån och gjorde allting the hardcore-way. Alla vi mötte i vår vandring uppför i tre timmar skrattade medlidande åt oss och gick skuttande förbi oss i deras nedförsbacke. Vi ville dö den sista biten till toppen, då vi på knäna i princip fick klättra i grus/sand för att ta oss upp... Bra backträning var det iaf! Så idag är rövarna onda och kroppen rätt sleten. Men vad passar inte bättre då än att ta sig till Wellington och spendera helgen där! Sweeet
Tina och Stina vandrade med oss i två timmar i uppförsbacken innan de gav upp och gick tillbaka
Har inga mobilbilder men fet var jävligt fräck vandring!

Rafting och Māori

Idag har vi hunnit både köra white Water rafting, där vi for rakt ner för ett sju meter högt vattenfall och även varit på besök i en Māoriby! Coolt med massa konstiga danser, ljud, lekar, sånger och sedan en stoooor buffé av mat! Vi hade hört rykten om denna buffén så vi hade fastat hela dagen för att gå lös på den... Och vad vi åt!!! Så mycket god mat, så denna dagen kommer högt på listan av ta dagar

HOBBIT

Idag var vi i Fylke och besökte Frodo och hans grannar! Var häftigt att veta att de verkligen var där de spela in, och se alla småhus och dricka öl på puben, men hade kanske förväntat mig lite mer action... Men ändå, ett måste när man ändå är i trakterna!

Har massa mer bilder, men ni får nöja er med mobilbilderna från min trasiga ajfån

Blackwater rafting m.m

Igår var en riktigt bra dag! Tog oss till Waitomo (?) och gjorde blackwater rafting! Var inte så mycket rafting utan mer klättra i mörka grottor, kräla i trånga tunnlar, åka bilring i underjordiska strömmar och simma i djupa källor. Och allt detta medan det lös lysmaskar i taket och våra guider sprang omkring och hitta på bus!
Jag och Tina är aldrig sena med att bjuda på oss själva så när alla andra satt och lyssnade på en av guiderna hade vi lerkrig med den andra. När alla var rena hade vi lera över hela våtdräkterna. Vi bjöd också på massa sånger, vattenkrig, smarta kommentarer och en del dumma. Guiderna sa att det var den bästa turen de haft på hela sommaren och de var längesedan de haft så roligt, så när turen var slut frågade de om vi ville komma på deras BBQ på kvällen. Vi hade redan tankar på att grilla så efter en lång varm dusch (var åtta grader i vattnet i grottorna) så begav vi oss till världens minsta lilla hus mitt i ingenstans. Vi blev sedan bjudna på världens bästa bbq! Med vitlöksbröd, grillad majs, 3 olika sallader, 2 olika korvar, mynta-biffar som kan vara de godaste jag ätit, något annat kött, kyckling, potatis och Gud vet vad... Gott var det iaf! Vi bidrog med kycklingen, salladen och potatisen vi hade med oss ville de inte ha...
Senare på kvällen tog de med oss till en lysmask-walk, så coolt! Man gick i djungeln typ och vid vattenfall och hade stjärnor över sig och lysmaskar runt sig. Tänk vad mycket bra som kan hända om man bara bjuder lite på sig själva och har jävligt kul!

Tja.... Det var lite svårt att fånga på bild... Så bjuder på andra bilder från NZ istället!

Lite bilder från iförrgår när vi paddla kajak och utforskade whitjanga!

Första äventyren

Har nu lite internet att spendera, så uppdaterar lite snabbt!

Har lämnat auckland och varit uppe på nya Zeelands nordligaste punkt, där de båda haven möts! Vi åkte också sandboards, skitkul!
Vi har också varit på delfin-tur (vi skulle simmat med dem men de hade ungar och då kunde de vara aggressiva, så blev inget bad..) Men det var rätt grymt ändå!

Imorgon ska vi paddla lite kajaker, och på kvällen ska vi gräva våran egen jacuzzi på hot Water beach! Nya Zeeland är inte illa kan jag meddela :d

Vårat vrål åk! Hur vi fyra stycken + fyra stora väskor + fyra små + kylväska/matpåsar får plats är är ett mysterium, men det funkar! Även att köra fungerar, jag som är huvudförare och än så länge har det gått felfritt!!!!

NYA ZEELAND

Tankte meddela att vi landat Nya Zeeland, bokat massor av roliga saker OCH jag har kort pa fel sida! VI LEVER!