Lata dagar

Fortsätter LA livet som snabbt rullar på, snart är det dags för nästa äventyr (är alltid ett äventyr att ta sig någonstans med folk som har med sig ett års packning och släpar omkring på 3 stora väskor var) Igår åt vi mat på hard rock café, där imagine dragons spelade i förrgår, rätt tufft, även om vi ej va bjudna...

Vi bor också mitt på walk of fame!

Och detta är hur Sverige är representerade!

Vårt hostel är liksom inklämt mitt i smeten, gissa hur många gånger vi sprungit förbi världens minsta dörr...?

Och om någon vill ha bacon-choklad, säg till!

Lite hemlängtan börjar man få, men varit borta i tre veckor snart så vi börjar närma oss hälften. Såhär ser jag iaf ut om någon glömt bort!

Santa Monica

Idag hade vi bestämt oss för en strand-dag. Sagt och gjort så åkte vi en timme med buss (väldigt osmidigt men ändå smidigt!) och hamnade på Santa Monica beach, där den berömda piren finns och route 66 slutar. Det var dock lite kallt men vi hade bestämt oss för att sola och efter tre minuter hade alla tre däckat och där låg vi och småfrös i två timmar och snarkade. Men riktigt fint var det ändå!

Sjukt jäkla bred strand

På kvällen tänkte vi festa till det, vi ville dansa men los angeles är alldeles för stort för oss och vi hittade inget som var öppet (trodde allt alltid var öppet i LA) men vi hade kul ändå!

Vi gillade även de långa sugrören!

Bästa brudsen

Turist javisst!

Turistat i LA är vad vi gjort de senaste dagarna! Hajkat Lite lätt för att få utsikt över hela los angeles och skymtat Hollywood skylten. Varit i Beverly hills och kändisspanat och kollat in lyxiga gatan rodeo road där vi var för fula för att få komma in någonstans typ.

På kvällen firade vi vår fulhet med bio, det var trångt i salongen för folk går inte på bio här tydligen!

Livet leker annars!

Lalala

Tar tillbaka allt jag sa om att vi tyckte det var coolt med Oscars-galan.... Vi hatar den. Efter vår bussresa på 7 timmar, fick vi gå i regn i två timmar och försöka ta oss in till vårt hostelet. Det låg nämligen mitt emot galan, så det var avspärrat med vakter och poliser överallt. Och ingen ville släppa in oss så de skicka bara oss vidare till bästa avspärrning och vakt. Tillslut kom det tre finklädda damer som tog beslutet för att rädda kvällen och hjälpa oss! De pratade med vakterna och ringde vårt hostel så tillslut blev vi eskorterade av poliser på bakgator och fick smyga in bakom ett stängsel. Äntligen framme tänkte vi! Men eländet slutade inte dör då vi inte fick sova i samma rum utan blev utplacerade i olika. Trötta och kalla sov vi alla tre oroligt men tillslut blev det morgon och vi fick byta rum och flytta in i ett eget! Wohoo

Träffa nästan en kändis iaf!

Bajs bajs San Fransisco

Sista dagen I SF bestod av att frysa i goldengate park, åka den berömda spårvagnen, gå på världens kurvigaste väg samt spatsera omkring på gatorna och bestiga alla backar. Egnahem släng dig i väggen, backintervallerna i SF är värre. Även när man går i dem...
Sedan blev de lite partaj! Har en stående inbjuden till Miami om jag skulle vilja åka dit! Helt ok!

Nu mot LA, där Oscars galan hålls ikväll... Och vi ska se stället där den hålls från vårt hostel! Kändisspaning hela kvällen jajjemän! Ska se om de släpper in oss i rufsigt hår, mjukisar och converse, men de borde dem.

Bro bro breja

Medan ni ligger och trynar så slänger jag väl upp lite info om dagen. För idag har vi varit riktigt produktiva! Eftersom jag fastnade i security på vägen hit var jag tvungen att åka och besöka fängelset här i SF. Var lite spänt och aningen nervöst men allt gick bra, hade ju lovis:orna med mig så vi kom där ifrån helskinnade! Fick behålla mobilen denna gången dock så passa på att fota lite.

Tur att man inte blev fast här liksom!

Sedan fortsatte vi dagen med att strosa runt på pirena för att sedan hyra cyklar och spana in den där gyllene bron. Med hjälmar på huvudet susade vi fram blan turister, sjölejon och fantastiska vyer! Helt ok!

Har bara träffat Lovisa som är sämre på hoppbilder än mig!

Trötta och hungriga ska vi bege oss till ostkake-fabriken snart, blir glad i magen av bara tanken! Och är magen glad så är ju människan också det!

Såhär glad var jag och magen igår när man för 5 dollar fick öl och hur möe tacos man ville!

San fran siscooo

Nu har vi bytt ut strandliv, kokosnötter och hav mot hostelliv, pasta och storstad. Faktiskt saknat att bo på hostel, träffa nytt folk, sova i våningssängar som skakar så fort någon vänder sig om och med massa liv och rörelse. Även gratis frukost här, gratis är gott!

(Lika nyttigt som de verkar!)

Ikväll står det 5 dollars taco-kväll på agendan (älska mat så jäkla mycket!! Framförallt billig mat) och sedan pupcrawl med gänget från internationell hostel som vi bor på! (Verkar mest va fransoser och kineser...)

Sedan imorgon är det upp tidigt för att stänga in oss på alcatraz, kanske även cykla över goldengate-bron, vi får se!

Dagen idag har bestått av:

Turistande upp och nedför backar för att ta oss till Painted ladies, som är husen från huset fullt och massa!

Även även lite shopping där jag fick mig en handskrubb när en killen försökte sälja skumma saker till mig, vattnet blev assmutsigt och han undrade när jag duschade senast. Köpte inget konstigt nog...
Annars har SF visat upp sin bästa sida med sol och bra väder, men även sin sämre med massa uteliggare och blottare som går med snoppen utanför byxorna. Förutom det trivs vi kanon!

Pearl harbour

Slänger in lite pearl harbour bilder medan vi är på resande fot! Intressant, läskigt och lite av en chock att det verkligen hänt!

Monument som ligger ovanpå ett av de förstörda skeppen. Tror det var Arizona, ett av de största skeppen.

Var en värdelös skytt för övrigt...
Gillade att äta/dricka ananasglass mer!

Roadtrip

Körde igår runt på Hawaii och var turist. Varit på pearl harbour, på ananasplantage och äntligen förstått hur dem jävlarna växer, sett fina stränder, berg och kustremsor och haft det allmänt bra!
Idag har vi intagit alldeles för mycket sol och jag lyser med en stark brun (röd) nyans. Känns bra att veta att solen tar iaf!

Och till alla oroliga så var det inte vi som körde ner för stupet!

Update

Snabb update I bilder:

Shoppingdag igår när det regnade

Fest med brudsen å tinky!

Åkte båt med öppen bar i solnedgången

Imponerade med mina kunskaper att spela snäcka! Grym var jag! Ont i läpparna fick man med....

Kaka å löpning

Igår åt vi en tidig alla hjärtans-dag middag på cheescake factory! Var halleluja moment på det, väldigt romantiskt, förutom att det blåste halv storm ute!

Idag inleddes hjärtdagen med tidig löptur, regn står på schemat idag så vi har inga planer! Spännande!

Löptur i soluppgång!

Diamondhead

Även kvällen igår får nästan full pott! Mycket nya bekantskaper, rumpskakande, pilkastande (jag och Lovisa var grymma, träffade mitten varsin gång!) och tips vad som måste ses och göras!
Så idag när molnen började komma intog vi bussen för att klättra upp för en vulkan här, diamondhead! Tredje vulkanen man bestiger i sitt liv, varför inte??? Var dock också den svettigaste då molnen icke hade nått den delen av ön. Men lagom förmiddagsaktivitet!
Galet fint iaf och dagens träning och svettande kan vi nu bocka av!

Och om folk blir förvirrade, så heter mina reskamrater Lovisa och Lovisa, kalasenkelt att hålla reda på!

Lovisa, Elin och Lovisa!

Ja ungefär som utsikten hemma!

Vi fick gratis isglass-liknande sak av en snäll försäljare på vägen ner, ingen vet varför men gratis är ju gott!

Den sjuka dagen

Dagen idag får 10 av 10 poäng. Fortfarande helt omtumlad. Tar igen oss lite på stranden nu, efter riktig backpacker mat bestående av pasta å tomatsås, yaammiii!
topp tre på det mest sjuka som hänt idag kommer här:
- vi såg valar idag! Sjukt coolt!
- vi hoppade fallskärm idag! Och det var då vi såg valarna! Och det var så sjukt awesome! Och vackert. Och lika grymt som sist!
På första plats: i kön till toan innan skydivet är det någon som säger mitt namn, och där står min gamla klasskompis från 4-6, som hemma bor 500m från mig. Tydligen måste man åka till Hawaii för att stöta på varandra. Så sjukt liten värld!
Ikväll ska vi troligen försöka utforska utelivet här, eller sova. Vi är ständigt trötta, alltså hela tiden. Även när vi sover.

Standard bild, folk sover, ja är vaken!

Vet ej om detta ellr skydivet var sjukast...

Lets go to the beach beach

Ensam å trött i vårt fräscha rum med snyggaste soffan... Inga kryp än så länge, bara en rykande brödrost och en tv utan blipp!

Glad för jag ej är själv, har fått mitt bagage och mat i magen! Redo för stranden och planera alla äventyr (kan vara så att jag kastar mig ut från ett plan imorgon. Kanske. Troligen) Saknar er där hemma.... Framförallt snön. Å kylan. NAAAT

Helt alene

Idag har jag i min ensamhet bockat av följande saker:
Ätit stor och god frukost!
Legat på stranden utan solskyddsfaktorn (den är i ryggsäcken) och inte bränt mig! (Okej, pannan är rätt röd...)
Spatserat omkring i staden och besökt t ex Victoria's secret (alla mina vs älskande vänner, ni skulle bara älska det ännu mera!) även hm, mycket intressant!
Saknat mitt bagage
Gått vilse på någon liten marknad med massa små gångar.
Varit trött
Fått lite solsting
Och längtat efter mitt bagage!!!!
Vill. Så. Gärna. Borsta. Tänderna! Och byta strumpor. Och ta på mig något annat än gympadojjor! Och byta kläder överhuvudtaget.... Men men, what to do!

Om fyra timmar är jag förhoppningsvis inte själv längre, har jag tur kommer både lovis:orna plus bagaget ha anlänt då. Hoppas hoppas hoppas!

But first!

Men innan jag checkar ut om två timmar så hinner man klämma in lite fotboll, klagar icke på livet at the moment!

Honolulu!

Dags för att utforska ett molnigt Honolulu! Som tidigare nämt är mål 1 att lokalisera frukost. Vaknat ett antal gånger i natt av hungersnöd, ätit godis och druckit vatten för att överleva. Inte borstat tänderna med tandkräm på två dygn heller eftersom den ligger i ryggan som är på vift, gaddarna känns himmelska! Det enda positiva med att väskan är borta är att jag slipper släpa på den i 3 timmar mellan incheckningarna.
Rutinerad vandrande katastrof som man är hade man bikini, lite kläder och smått och gott i handbagaget, så överlever en stund iaf! (Inte lika rutinerat att de bara är vita kläder, vandrande spöke...) Redan lyckats döda en kackerlacka med, så nu kommer den lägga ägg och föröka sig här, wehooo!

Tänk att man äntligen är här!!!!!

Några timmar i häktet

Älskar hur äventyret börjar direkt här, måste ha klarat största persen på resan nu då jag på flygplatsen i Seattle fick sitta en och en halv timme i häktet. När jag skulle gå igenom security fick jag en stor röd skylt och order att gå till kontoret och vänta på en officer.

Nervös och kissinödig som fan, med två timmar till nästa plan skulle lyfta, satt jag där och svettades mer och mer ju mer tiden gick. Efter en jäkla massa utfrågningar, visande av flygbiljetter, konton, hotell, genomsökning av alla väskor m.m så var det stora brottet jag begått att jag inte hade ett telefonnummer till någon i USA på mitt visum. De hittade inte heller Lovisa i registret för jag inte visste att hennes firstname inte var Lovisa. Så hon existerade inte, sånt flyt! Tillslut i panik lyckades jag få tag i henne med meddelandet: hjälp, sitter fast i tullen, behöver ditt nummer!!!!!!!!! Vakten ringde henne och hon fick bekräfta att jag ej var en brottsling samt svara på massa frågor om mig. Tur att vi har lite koll på varandra!

Med 20 minuter tills planer skulle lyfta, med min stora blåa ryggsäck och med instruktionerna att springa som om jag var med i Home alone 2, så hann jag med fem min till godo! Personalen jublade (på riktigt!) och undrade hur fan jag hade hunnit. Så dagens löppass avklarat!

Måste dock tilläggas att vakten var väldigt schysst och faktiskt ville hjälpa mig. Han skämtade t o m med mig (nervösskratta åt allt) och var allmänt trevlig. De hade inte samma attityd mot alla dock, och det var både en och två som inte fick komma in i landet. Är väl en fördel man får när man är blond, blåögd och ser jävligt vilsen&bortkommen ut!

NU: dö på hotellrummet och sörja att väskan ej var lika snabb som jag och blev kvar i Seattle. Denna resan börjar så bra!!
Bara ätit lite kyckling med ris och massa godis de senaste 24 h med, men att ge mig ut halv två på natten verkar inte som någon bra ide... Imorgon ska jag leta upp den största frukostbuffén jag kan hitta, herregud vad jag förtjänar det!

To be continued

// brottslingen

Flytväst på isländska: björgunnarvesti, bra att kunna!

10 min på Island

Har ungefär tio min att döda mellan fighterna på Island... Känner spontant att det är väldigt grått här. Men är säkert fint om man lägger på lite färg och sol!
Åtta timmar tills nästa stopp, hoppas min lilla blåa ryggsäck hinner med i svängarna här! Det snöar lite, och alla amerikaner som ska med flyget står med näsan mot fönstret och är nervösa att vi inte ska lyfta pga It's snowing big time! De har väl aldrig sett snö innan stackarna.... Själv laddar man mentalt inför äcklig flygplansmat, är skithungrig så hoppas de överraskar och serverar mat fort som attans!

Stockholm var soligt

Och Island var grått!

Update: amerikan-jäklarna hade rätt, planet är nu minst 20 min försenat. Dock hade jag också rätt, för de hade aldrig sett snö innan. Så 1-1 mellan Elin och Amerika!

Dem skypar t o m hem för att visa snön, söta!

Here we go!

Incheckad, kommit igenom security och det enda kvar att göra nu är att vänta och äta godis tills planet lyfter 13.35. Resan tar den otroligt smidiga vägen via Reykjavik, Seattle och sedan till Honolulu! 20 h å 50 min ska kalaset ta och ungefär 23.30, lokal tid, sätter jag mina små fötter på hawaiiansk mark! Förhoppningsvis har ingen försökt stoppa mig från att komma in i landet eller satt mig i fängelse för smuggel av för mycket godis och räkost (det enda mina kompanjoner i USA hade som önskemål var choklad och räkost...) fingers crossed!!!

Sedan är det bara det lilla problemet kvar att ta sig till hotellet vid ett på natten, och sen är det bara invänta Lovisa&lovisa som anländer ett dygn senare. DÄREFTER börjar äventyr nummer 1! Äventyr nummer 2 infaller ungefär 3 veckor senare, men det tar vi då!

Take care Sweden, se till att våren hinner komma innan jag återvänder till svensk mark igen!

Oddsen att jag hinner trycka i mig allt godis och bli illamående innan vi ska lyfta är rätt stor.... Håller tummarna för god flygplansmat (hatar flygplansmat...)

It's alive

En av de två blåa väskorna är åter packad och redo för äventyr, så nu är bloggen vid liv igen!
Två månader i fettonas fettoland för att uppleva lite av vad U S and A har att erbjuda. Imorgon lyfter planet för att ungefär 22 timmar senare landa på Hawaii och flygplatsen Honolulu! Känns galet, nervöst, taggande och konstigt att nu vara på väg ännu en gång. Och utan Emmy vid min sida! Men överlever ändå får vi hoppas, världen har ju aldrig stoppat mig förut!

Nu väntas en bussresa mot Söstra Mi i Stockholm för att spendera lite extra tid med henne och även våldgästa deras soffa!