Bästa dagen på länge!

Okej, detta kan vara bland den bästa dagen på länge! Den började med rätt tidig uppstigning för att sedan bege sig till typ anledningen vi ville åka till Australien: Australia Zoo = krokodiljägarens zoo. Har alltid vilja åka, och nu var de äntligen dags!

Vi åkte med våra svenska kamrater från fraser som vi umgåtts med de senaste. De har en egen liten van och de va precis att vi fyra fick plats. Så efter lite felkörningar kom vi efter någon timmes färd äntligen fram. Jag, Elin, erkänner att jag var som ett otåligt barn på julafton innan vi gick in, men alla var faktist förväntansfulla. Sedan väntade en dag med massa olika djur och äventyr. Vi matade kängurur, spanade in jätte ormar, höll i krokodilbebisar och ödlor, såg giraffer, noshörningar, och zebror, klappade koalas, såg vombats (Linnea Bolin, tror du skulle uppskatta dessa djur, var som stora marsvin!) som åkte skrinda, kollade tigershower och tigerungar (man kunde klappa tigerungarna, kostade bara 100 dollar, billigt och bra!) och självklart den stora showen med krokodilerna. Det är sjukt hur jäkla stora, snabba och smidiga de är! Showen innehöll även massa otroliga fåglar som flög i princip in i huvudet på en och gjorde massa konster, men krokodilerna var svårslagna. Dagen flög förbi och poff så var den över. Visst är de väl ett zoo lite som alla andra, men ändå, nej, det är något speciellt med att vara där.
Innan vi åkte stack vi även in näsan på djursjulhuset, och där satt de sötaste koalabjörnarna man kan tänka sig. Med jättegips runt deras små fötter satt de där och såg så bedrövade ut, man smälte och ville ta med alla hem. Nöjda och glada satte vi in kosan mot nästa anhalt som var... IKEA!!!!!

Det går inte beskriva känslan av att se den där tråkiga blå/gula byggnaden. Att gå omkring och läsa svenska ord, strosa omkring bland julsakerna, äta köttbullar (!!!!!!!!!) med brunsås och potatismos, gå och kunna plocka lösgodis som man själv vill ha. Ja vi var i himmelriket! Vi hann äta både köttbullar, glass, korv och kanelbulle innan vi begav oss. Även pepparkakor, glögg, knäckebröd, nyponsoppa, julmust, brunsås, mer kanelbullar och själkvart lösgodis fick följa med. Någon av oss nöjde sig med en påse godis, någon annan plocka på sig två, ni får gissa vem själva :) om Elin såg mest fram emot zoo:t idag, var nog Ikea Emmys höjdpunkt. Lyckligare tjej får man leta efter när hon stod vid godishyllan. Nu kan även vi fira första advent med lite julstämning, och innan vi lämnar Brisbane blir det minst ett Ikea besök till. Det finns inget som Sverige vänner, njut av vårt avlånga land!!!!!!

Noosa

Till att börja med måste vi säga att noosa kryllar av svenskar!!!! Förutom virre och mäk, så träffade vi våra andra svenska kompisar Elias och Patrik, vi delade till och med rum! Vi bodde på nomads och ungefär 50% var svenskar på det hostelet, vad hände där??!!
Noosa var annars väldigt mysigt, en massa små gator med surfbutiker, en bio och många restauranger. Självklart hade vi hört rykten om bion i noosa tidigare, så deg var det första stället vi besökte och insåg då att just den dagen var det halva priset!!! Eftersom vi lever efter Ove Sundberg plånkan här så var det nu eller aldrig. Vi släpade med våra vänner, och bunkrade upp med godsaker. Emmy var väldigt sugen på subway cookies denna dag, och fick specialkakor speciellt till henne denna afton, kalas! På bioduken visades hunger games 2, hur spännande som helst, vi kan knappt vänta till nästa film utan har lite små tankar på att köpa boken...
I noosa var vi även på stranden och gled, var ute och festade med hela svenneligan (+en från Brasilien), svingade oss i lianer och hoppade från broar! Kan man ha det bättre?

Fraser

Tillbaka från Fraser Island och dingoland! Också en annorlunda och minnesvärd upplevelse, köra stora jeepar i djup sand med växelspaken på fel sida. Men eftersom vi är vikingar från Sverige klarade vi av det galant båda två, ingen dingo blev påkörd och inget träd körde in i oss. Ett antal maneter gick dock en kvick död till mötes men så går det när man väljer att lägga sig och sola på stranden bara sådär!

Vi crusade omkring med musiken på högsta volym med våra vänner i bilen, 2 svenska killar, 3 tyskar och en hollandaisesås. Vi besökte massa olika källor och utsiktsställen, den ena finare än den andra. Vi badade också i en champagne sjö, där vågorna slog in över stenar så de bildades massa skum och bubblor så det kändes som att bada i champagne, grymt!

Vi sprang också runt på kvällarna och utforskade öns och strandens alla små hörn. Emmy tyckte att är man i vildmarken ska man köra all in och var barfota hela tiden, fothatare som jag är kan jag meddela att jag icke uppskattade hennes fötter efter detta, då de såg ut som hobbitfötter.  Hon passade också på att testa dingofällorna på ön, hon hälsar att de fungerade! Själv testade man på att leka sjöstjärna på stranden och sova sittandes i tältet, eftersom madrasserna i vårt tält var snodda och upptagna och Emmy inte förstod problemet med att jag var utan madrass.

Smutsigare tjejer var svårt att hitta efter denna resan, då vi hade sand överallt (t ex i öronen) löv i håret och även att antal okända kryp som valde att bosätta sig i våra blonda kalufser. Mycket trevligt!

Många nya bekantskaper och minnen som vanligt, fraser får 5/5 toasters, kanon kul!

Nätverksfel

Vi har sammarbetsproblem med intranätet här just nu och ber om ursäkt för detta. Vet att de är svårt men försök stilla er hunger!

Bbq!!!!

Denna dagen var det bbq som gällde för våra magar, gissa om det uppskattades!!!! Med två amerikanare och två svennar köpte vi kött, potatis, lök, vitlöksbröd, sparris, majs och annat gott för typ 6,7 dollar = typ 40 spänn var. Värd måltid för plånkan OCH magen, de är fan inte dåligt!

Vi åt så det stod härliga till och körde lite spel och lekar på det. När vi skulle ta oss ett besök på toan uppenbarar sig plötsligt en svampbob-kostym från ingenstans, som självklart var tvungen att prövas! Vi hade några danska vänner på hostelet som kallas Patrick sjöstjärna, så självklart var vi tvungen att springa in i alla hus och hitta han. Han blev mycket glad av att se oss.

Sedan fortsatte kvällen i svampbobsanda då vi hoppade i poolen. Tydligen var det inte så uppskattat då någon valde att slänga ägg på oss, som självklart träffade den levande måltavlan Emmy i huvudet. En tio-poängare till den som kastade men även till kvällen som var great, tummen upp eller crazy bananas som de verkar säga här!

En dag på stranden

Såhär ser en dag på stranden ut i hervey bay:

Varning för mcknuttar!

Igår var vi hårdare än vanligt, tro det eller ej, men lite tuffare kunde vi faktiskt bli! Vi åkte på scooteroo äventyr, vilket innebar fejktatueringar, skinnjackor, flames och minimotorcyklar, riktigt badass!! Självklart var vi talanger redan från start och med våra outfits kunde man inte slita ögonen från oss! Tillsammans med vår knutteliga brummade vi runt i hela Agnes water och 1770, men det viktigaste av allt är att vi har sett våra första kängurusar!!! Det var inte en, utan snarare 100 fula kängurusar som stirrade på oss. Nu kan vi äntligen checka av det på listan!
Scooteroo var helt awesome, så sjuuuukt roligt! Härligt att göra något som inte inkluderar vatten och stränder hela dagarna, annars blir det snart fiskar av oss snart...
Tyvärr har vi haft lite otur med vädret det senaste, vi klarade oss precis undan från regnet med våra hardcore bikes, men efter det har det regnat konstant och åskan en del.

Gårdagens asgarv! Emmy halkar i receptionen efter en dusch... Gled in under en stol  och gjorde succé!

Jogga jogga lilla hjärtat sa

Vi vet att ni tror att vi ligger på latsidan här i Australien, men icke! Vi försöker iaf hålla igång, blir väl inga världsrekord satta i 30 graders värme, men vafan, man kan inte få allt!

Resan från helvete

Efter en sista dag i Airlie som betydde återhämtning och bolllekar vid lagunen började vi göra oss redo för bussresan som ska ta oss till nästa destination. En tio timmars nattbuss var det som skulle bli vårt hem för natten med avgång 23.55. Det började med att bussen var 20 min sen, ingen fara, sånt händer ju tänker vi. Trötta som tusan trillar vi ihop på sätet för att äntligen få stänga de små blå. Efter en timma vaknar alla av att de låter som någon sköt mot bussen. Busschauffören hade tagit en sväng för snävt och kört in i ett trafikljus, så fönstret vid sätet framför oss sprack. Det var glas överallt och vi tyckte att de va en självklarhet att vi inte kunde fortsätta köra. Tjejen i sätet hade fått glas över hela sig, glasbitar på golvet och fönstret riskerade att spricka mer. En timmes försening på en mack slutade med att chaffören tejpade över fönstret, borsta av sätet så allt glas kom på golvet och sa att man inte fick luta sig mot fönster. Chockade att vi skulle köra vidare fanns det inte mycket att göra än att sätta sig igen.

Två timmar senare var det dags igen. Vi stanna, för att ta en toapaus tror vi, men icke, det visar sig att de är punka på ena däcket. Toapausen blev en kortis på 3 timmar ungefär innan någon kunde komma med ett nytt däck och byta ut det gamla. Försenade med nästan 4 timmar nu begav vi oss iväg igen, med busschafförens betryggande ord ringande i öronen: Enligt lag får jag inte köra mer egentligen, men men, finns inte mycket att göra.

Nu ska väl resan gå som på räls kan man tycka, men nej. Efter ytterligare en timme var det dags för nästa däck att säga tack och adjö, dags att dö. Mitt ute i ingenstans försöker den stakars busschauffören tillsammans med några andra byta detta däcket. Himmelen passade på att öppna sig då också, för livet älskade oss och skickade ner blixtrar för att fira. Klockan slog 10.00, vilket var klockslaget vi skylla kommit fram till Water Agnes, men då satt vi fortfarande fast mitt ute i ingenstans, med minst fem timmar kvar på vår resa och sprickan i fönster blev bara större och större.

Halv tolv hann klockan bli innan vi fick en ny buss och busschaufför. Han hade lite problem med växlarna men annars så tog han oss igenom de timmar som var kvar på bussresan från helvete...

Fullt ös medvetslös!

Här i Australien kommer man inte undan festen. Just nu är det enda vi ber om en stillsam kväll utan festl!
Kvällen på Phoenix var väldigt lyckad, ännu en gång. Alla på båten möttes upp, dansade och tjötade hela natten lång. Vi träffade även en massa folk som vi mött tidigare under resan, man möter verkligen alla överallt och där man minst anar det! Ett par har vi nog träffat över tio gånger efter att vi delade rum i mission beach, nu börjar alla bara garva varje gång vi ses för att det är så lustigt! Australien är bra litet ibland.

Till havs!

I tisdags vandrade vi vidare mot nya äventyr, till den fina hamnen i airlie beach, för att hitta båten atlantic clipper. Där skulle vi och 52 andra spenderade de två nätter och dagarna på. Båten hade jacuzzi, två rutschkanor, trevligt sällskap, massor med alkohol och sist men inte minst massor av mat! Som ni förstår så har vi hamnat i heaven. Iväg på de sju haven for vi och smög runt whitsundays alla fina öar. Första kvällen blev det mest att träffa alla de andra passagerarna, dricka lite goon och njuta av trippen.
Dag nummer två var bra mycket mer hektisk, upp och hoppa era slashasar fick vi höra redan 6:30 på morgonen, två trötta svenskar lyder order (frukosten lockade), efter endast 3-4 timmars sömn. Nu var det dags att inspektera whitsundays legendariska strand, världens näst finaste playa! Detta var en fröjd för ögon att se och himmelriket att befinna sig på, sanden kändes som puder och vattnet var uppfriskade. Klaga? Knappast. I vattnet kunde man även skåda massor av tjusiga fiskar och stingrockor överallt, man fick passa sig så att man inte råkade trampa på någon. Inte direkt mindre imponerande!
På eftermiddagen var det snorkel och rutschkanedags! Vi la till vid en vik där det var fullt med firrar och även en släkting till den välkända Wallie hängde i krokarna. Sikten var inte riktigt så bra som vi, bortskämda, är vana vid, men korallerna var väldigt fina. Så denna eftermiddag föredrog vi att slänga oss ut för båtkanten på olika vis. Trötta och utmattad vilade vi upp oss i jacuzzin i förberedelse på en riktig partyafton! Dricklekarna drog igång direkt efter middagen, då vi även upptäckte att någon hade snott alla våra påsar vin!! Vad gör man då? Snor någon annans. Uppe på däck hade crewkillarna ställt fram två stora lådor med kläder, Elin och emmy rusade fram och raffar åt sig alla kläder vi kunde komma åt, vi älskar ju att klä ut oss! Fulast och nöjdast! När alla hade fått på sig sina kostymer var det galna, verkligen sjuka lekar! Det var förbannat kul, trots att vi gjorde bort oss totalt!
Några få timmar efter partyt släpades vi upp igen, mer döda än levande, dags att snorkla igen! Det blev en kort dag innan vi begav oss mot hamnen igen, men ingen på båten hade orkat en minut längre! Alla tog sig till sina boenden för att sova några timmar och sedan dra igång efterfesten på klubb phoenix!

One night in airlie beach

Halloj kamrater!

Vi får be om ursäkt för tystnaden här de senaste dagarna, men är man internet lös så är man. Vi har i alla fall hunnit med en jäkla massa skoj här i Airlie Beach, så det är kaos i huvudet om vart man ska börja.

Om vi njöt av tystnaden första natten i vårt rum, njöt vi lika mycket av sällskapet vår andra natt. Både nya och gamla bekantskaper besökte vår boning för att sedan gå ut och göra staden osäker. Våra nya roomies tillsammans med några av våra gamla vänner hade nämligen precis kommit tillbaka från whitsunday och det betydde att de va efterfest för dem som stod på schemat. Var vi sena med att hänga på? Nej! (Det var nämligen så att om man köpte något att dricka för 5 dollar fick man gratis pizza, mer än så behövde vi inte veta!) Var en kanon kväll som hade det mesta. Gött folk, goa lekar, mycket skratt, nattadopp och ett antal danssteg. Istället för att komma tillbaka till ett tomt rum var det nu fullt och folk sov på golvet. En kanon kväll förutom att Elin var sååååå nära att vinna 550 dollar! Istället gick jackpotten till en jäkla amerikanare som redan när han fick sin första lott hade sagt I'm going to win this shit! Elin antog självklart utmaningen (är det någon som kan vinna en sån dragning är det ju jag!) men hade inte turen på sin sida idag... Bittra men ändå nöjda med kvällen hoppade vi ner i sängen för att förbereda oss för vår egna resa till whitsunday.

A new day

Såhär såg vår morgon ut idag: Elin var ute och sprang längst stranden medan Emmy sov och åt chips till frukost. Båda hade med andra ord en riktigt bra start på dagen!

Farsans-dag!

Vi kan ju också passa på att säga grattis på farsdag till världens bästa farsor! (Har inte frågat emmy men antar att hon håller med mig!)

Som present får ni gärna ge bidrag till resekassan (framför allt då elins mobilskärm har spruckit då den trillade ner från sängen imorse...)
Om ni är snälla kanske vi kommer ihåg att köpa med oss en present hem när vi kommer tillbaka om fem månader! Ni är iaf helt ok 👌

Food gloriors fooood

Det är då inte bara massa slapp och roliga fester när man lever livet som backpacker ska ni veta. Det består mycket av att gå hungriga och leta efter de billigaste matvarorna i affären också.
Så idag efter fem timmars bussresa på bara frukost, var vi som utmärglade zombies när vi nådde Airlie beach (som verkar vara mysigaste stället ever!) vid 19 tider. Våra sinnen lokaliserade snabbt ett supermarket, som hade valt att stänga en kvart tidigare just denna kvällen... Magen skrek i panik men plötsligt uppenbarade sig en syn från ovan, en Subway-skylt! Inte nog med det, de hade en deal som passade oss perfekt! Ett familjemål bestående av fyra olika subs, fyra kakor och fyra drickor för 20 dollar. Självklart slog vi till!

Eftersom vi bor själva i ett rum för åtta personer dukade vi upp till festpicknick mitt i sovrummet. Åt och smaskade och enbart njöt av att fylla magens tomrum med underbara subway!

Vi vet även hur de känns att leva som guldfiskar nu, vårt rum är ytterst insynsvänligt!

Magnetic Island

Det blev två nätter, men bara en dag på härliga magnetic Island! Tack vare att greyhound bussen var sen så missade vi färjan över till ön och fick vänta på nästa istället. Vi anlände ca 10 på kvällen, så det blev till att chilla och göra sig hemmastadd i vårat kryp in. Så fort vi anlände till hostelet (base) fick vi ett härligt välkomnande utav två ENORMA pungråttor!! De kom springande precis framför fossingarna på oss, så vi flög nästan upp till månen av förskräckelse. Läskiga små krabater det där och det bokstavligt talat kryllade av dom!

Dagen därpå inleddes med en visit på stranden (ca 1m från vår boning), där vi såg en stor, död sköldpadda släpas upp från land, stackaren bara hängde där :( han kanske hade blivit bränd av en boxjellyfish? Det är nämligen stingerseason nu, så i havet riskerar man att dö om man badar och om man ska bada måste man hyra en wetsuit med långa armar och ben, hur kul är det??! Så vi sprang och doppade oss i poolen ett stup i kvarten, värmen är verkligen olidlig ibland!
På eftermiddagen återförenades vi med vår före detta roomie Michael, som flyttade in i vårat rum igen, ytterst trevligt! Så på kvällen åt vi middag med han och ett par andra killar från olika håll i världen (99% av alla är från Tyskland eller England). Elin tog sig en saftig hamburgare och emmy avnjöt en smaskig burrito, men trots att det var världen största måltider så var alla fortfarande hungriga, så vi beställde en ännu större nachotalltik med guacamole, salsa och alla andra härligheter! Äntligen blev magarna tillfredsställda! Efter det började drickandet och alla dessa lekar igen, förbannat kul men de mätta magarna förvandlades till luftballonger! Blev en riktigt trevlig afton med många apor och både gammalt och nytt folk!

PS! Emmys rygg har massa rivmärken på grund av att någon skulle kasta i henne i poolen men tappade henne på kanten??!!! Grr

Full rulle med bulle

Nu säger vi adjökens till mission beach drar vidare till ännu lugnare magnetic Island! Lite sura är vi för att de är någon liten rackare här som springer runt och själ mat och schampoo, så hungriga och äckliga drar vi vidare! Seeeyaaa

Semester

Efter att ha mött våra värsta mardrömmar och vildaste drömmar är det dags för oss Svennebananer att bara ha det gött! Idag reser vi till magnetic Island för att enbart slappa, sedan är det dags att leva loppan igen med all inlusive på segelbåt med rutschkana och jacuzzi efter det.

Vem är det som äter upp tiden kan man ju också undra (misstänker emmy, hon äter ju upp allt annat!), snart fyra veckor sedan vi lämnade landet falukorv (ååååh falukorv, fan va gott!!!) och vi förstår fortfarande inte att vi är här.

Hoppas de kommer snö hos er i norr, eller iaf lite blask :d Detta är läget hos oss:

Gratis är gott

Minns ni att vi hittade en gratis chipspåse härom dagen??
Den behandlades iaf på bästa sätt, den där Emmy vet hur man hanterar chipspåsar!

Sa du mat?

Idag är vi trötta och sletna! Blev inte många timmar sömn inatt och för många äventyr det senaste! Ikväll blir det barbecue på jackaroo och bara ta det lugnt, precis vad vi behöver! Är det mat på gång så kommer vi hungriga gamar snabbare än blixten!

Skydiving!!

Hela dagen har spenderats av förberedelser inför vårat legendariska fallskärmshopp, nervösa och livrädda lydde vi order! Känslan var obeskrivlig.
Alla i gruppen fick sin utrustning och sedan var det bara att åka till den lilla flygplatsen. Inte försen man klev in i det lilla planet och lyfte så kunde vi verkligen förstå vad som var på gång, hjärtklappning, panik och såklart svin taggade! Ännu värre blev det när en efter en bara försvann ur planet, då vi två var näst sist (sparar det bästa till sist). När man väl satt på kanten fanns det ingen återvändo, hopp och iväg, sjuuuuuk känsla! Detta var det häftigaste ever, hur galet är det inte att ha hoppat från 4250 meter (Australiens högsta)!

Finns en risk att vi ikväll beger oss ut för att slåss med krokodiler, för idag kan fan inget stoppa oss!!!!!!!!

Team meatball!

Eftersom vi överlevde raftingen så blev det till att fira! Vi träffade flera som stannade på vårat hostel, jackaroo, och bestämde att vi skulle köra lite dricklekar och härja lite! Det blev pingpong, pool och härligheter i mängder. Det var riktigt festligt att sitta vid poolen, då man ofta fick straffas genom att hoppa i vattnet eller hoppa runt och leka kyckling, en riktigt lyckad kväll! Alla på hostelet var i chocktillstånd, då detta vanligtvis är väldigt lugnt här, men inte när svennarna invaderar, eller team meatball som de kallar oss!
Fyra av oss skulle upp klockan 6 dagen efter och hoppa fallskärm, alla försov sig!

Extremt på mission beach!

Livet har aldrig varit roligare! Igår var vi på extreme rafting, ja vi tog inte den vanliga raftingen, vi är ju inga mesar! Vi var ytterst nervösa, då vi trodde att vi skulle trilla i, kastas runt bland stenarna och dö. I trillade vi en miljon gånger, men än så länge vid liv. Detta var det roligaste vi gjort än så länge, SÅ HIMLA AWESOME! Vem diggar inte full paddling och galenskaper en hel dag? Skillnaden från den vanliga raftingen var att vi fick lite mer utmaning, välte, gjorde en massa bus i vattnet så som att glida ner från vattenfall och hoppa från klippor! Vi båda vågade oss upp på alla klipper och ner kom vi, emmy stylade även med en hel del volter! Elin stylade med att vara den person som trillade ur båten flest gånger, varav en gång var rätt på emmys tryne och hon ser därför ut som en korean med intryckt näsa just nu!
Kunde inte blivit en festligare tur, FULL POTT!!

Movie night

Efter köttfärssås och spagetti i våra magar tänkte vi hoppa i säng tidigt för att vara redo för morgondagens bravader. Vi sa t o m nej till beachparty för att istället sitta på terrassen och kolla film och äta chips. Helt ok det med känner vi och våra magar!

Jackarooo

Nu har vi intagit vår nästa erövring här i australia. Mission beach och hostelet Jackaroo.

Det började dock utmärkt med att vi la in våra väskor i transferbussen, chauffören sa att vi ska vänta på en till buss som kommer om 30 min och att vi kan gå och handla så länge. Sagt och gjort, men när vi kommer tillbaka 20 min senare är busshelvetet och våra väskor borta... Ingen täckning på mobilen heller så fick låna en telefon i en liten kiosk (kosta 50 cent..) och en timme senare kommer det någon och hämtar oss glada tjejer. Undertiden hittade vi en chipspåse och såg/hörde världens största skalbagge bli överkörd. Sedan har de inte rum för oss i samma doorm så vi har fått ett eget kryp in i natt. Ankan passade på att få ut lite vrede genom att slänga vårt nyinköpta paket ägg på golvet. Vistelsen här har med andra ord börjat kanon! Mysigt som tusan är det dock och ikväll blir det köttfärssås och kanske bio under bar himmel!

Åka lite buss!

Såhär glad är man när bussen med ens väskor glömt bort en...

Såhär ser en ny mosad skalbagge ut!

Såhär ser man ut när ut när de försöker lösa rumstrassel!

Såhär ser nytappade ägg ut! (Dock är de gratis frukost här, tur det...)

Och såhär ser vår svit ut!

Sista natten med gänget

Vi hade en underbar sista kväll här i Cairns! Vi har trivts som fisken i vattnet här och det gjorde lite ont i hjärtat när vi checka ut från Gilligans och gick i den illaluktande trappan en sista gång.

Igår var tanken att vi skulle på date på donken, men så blev de inte då vår dykarvän Petr tog med oss till en resturang där man beställde olika småtallrikar och betalade för en men fick två! Så vi åt jättestora räkor, bläckfisk, mozzarella bollar, lammspett och massa gott. Vi var i himmelriket!!! Blev icke sämre när vi till efterrätt gick och åt pannkakor med jordgubbar och glass, vi hörde hallelujakören och jag trodde emmy skulle börja gråta av lycka.

Sedan blev det både ful- och findans på borden, massa skratt, sång, gratis sombreroshattar och ett antal backpackerpoäng. Det var ett perfekt avslut på vår vistelse här!
Vi har träffat och lärt känna så mycket underbart folk här i Cairns och det är ett mysterium hur vi ska kunna hålla kontakten med alla... Men det känns som de flesta beger sig till Sydney till nyår, så då blir det reunion så det står härliga till.

Hur något ska kunna toppa våra veckor här förstår vi inte, men äventyret måste ju fortsätta. Nu ska vi spendera våran sista timme vid lagunen och drömma om all god mat vi år igår. Elin har också åkt på ögoninflammation, men fått medicin som ska göra susen. Annars tar vi till Karlsson på takets kuckelimuck medicin, vet en viss person som skulle älska de om inte annat!

Det ska va gott att leva!

Sista dagen i Cairns idag och imorgon far vi söder ut mot mission beach!
Dagen ser näst intill likadan ut som igår, stek vid lagunen och bara njuta av livet. De enda skillnaderna är att vi ska på date till McDonalds med Peter, en kille från dykkursen ikväll, man säger aldrig nej till donken. Vi smider även lite elaka planer för våra roomies, då det har pågått krig i rummet de senaste dagarna, mestadels vattenkrig. Folk slängdes in i duschen med kläderna på och emmy kastades ner på golvet och fick en hel hink vatten över sig, revansch är på ingång.

Som ni säkert misstänkte så blev det såklart utgång för hela slanten igår igen. Även denna kväll var sjukt kul, dans och galenskaper hela natten lång. Prisa gudarna för att vi har bra batterier i våra kroppar... Än så länge...
Hörs när vi hittar nästa wi-fi!

Sommar, sol och häftig pool

Idag har vi inte gjort många knopp. Just nu ligger vi vid lagunen och klockan är halv fyra och vädret är helt perfekt nu. Dagens planer är sola, slappa, steka och shoppa (mat). Sedan får vi se vad kvällen erbjuder. Vi mår iaf helt ok, livet har ju varit sämre!

Vilken härlig dag

Att vakna upp till att någon knackar på dörren och ropar Housekeeeping!!! Och tar sig fram med buller och brak med dammsugare och fönsterputs, är alltid lika roligt! Här på Gilligans börjar det dock bli vardag vid det här laget, man vänjer sig helt enkelt.

Idag har vi inga planer, inte heller imorgon. Två lugna dagar i vårt annars hektiska schema, innan vi tar oss vidare till mission beach, raffting, skydiving och massa mera äventyr!

Tarzan style!

Nu är vi tillbaka till gilligans efter tre dagar och två nätter i Jungeln. Vi träffade tre as goa tjejer här innan vi skulle åka, som skulle på samma tour, så vi fem har haft svin kul, firat halloween, jagat krokodiler och spindlar! Vi hamnade verkligen ute i ingenmansland, där det bara bodde aboriginer som knappt kunde engelska, men vi hade en hel strand för oss själva (vi och krabborna), så det var najs! Vi var även på en liten tripp till någon turisttjofräs där man kunde bada i världens näst renaste vatten och där lyckades Elin bli biten av en catfish (!!!), guiden kastade färsk mango till oss hej vilt och det var det sjukt fint, lite vattenfall och grejer.
Natt nummer två spenderades i port Douglas, på världens äckligaste hostel. Det var löss ÖVERALLT och det bodde bara äckliga luffare där, inget för oss! Den natten var det även storm och spöregn, så vi vaknade klockan fyra på natten för att regnet var så högljutt!
Nu är vi lyckliga i tyskrummet på gilligans!