Trötta på thai

Idag var vi trötta på ris, nudlar, kyckling och allt vad thaimat heter... Så vi gick till en svensk restuaran! Mer kul för mig som inte ätit svensk mat på sju månader i princip, mamma och pappa som inte varit borta riktigt lika länge var inte lika imponerande...
Även om det erbjöds både falukorv, köttbullar och korvstroganoff blev det oxfiléplanka för mig. Ja, det var himmelskt!

Laxplanka
Mammas löfbit
Och så min mat!!!!
Allt detta kostade.... Tja ingen aning, betalar ju inte en enda krona ändå!

Thai

Resandet är nu över för min del (typ) då jag bara har de sista veckorna här med mamma och pappa kvar. Mysigt, och väldigt konstigt. Känns som allt och inget förändrats, men inser hur mycket man varit med om.

Men det sista nu ska jag bara njuta, av solen, livet, päronen och deras pengar! Sweeeet

I'm in a hotell motell

Ligger i en jättesäng på ett flygplatshotell i Kuala Lumpur. Efter att mina vänner på Bali skrämt livet ur mig när de sa att de stängt flygplatsen på grund av en terrorattack, så begav jag min ändå dit. Var bara en full gubbe som försökt ta sig in i cockpit. Ingen större fara med andra ord!
Hur som så kom jag tillslut till Kuala, där ja måste vänta 12 timmar för de boka om mitt flyg. Det går inte så bra för Malaysia airways, så de ändrar och ställer in plan hela tiden. Kaos vid deras infodisk där jag fick köa i 2 timmar för att få ett hotell att sova på och lite mat i magen. Från början var vi 50 st som köa, tillslut var de bara jag kvar för livet älskar mig! Halv tre stupa jag ner i sängen med gratis Burger king (saknar hungry jacks!) i magen, och sov två oroliga timmar av någon anledning. Snart dags för frukost för att sedan fortsätta färden mot Thailandet!

Jönkan i Bali

På hotellet finns de massa tavlor, och efter ett tag insåg jag vad de stod på dem. Sjukt! Jönkan levererar!!!

Bra skit

Njuter av livet sista dagarna i Bali! Känns konstigt att detta i princip är sista dagarna på min resa... Visst har jag ju Thailand kvar med mor och far, men de kommer mer vara semester för hela slanten! Semester från semestern liksom, bra skit!

Back in kuta

Tillbaka i turiststaden! Solen skiner och poolen svalkar. Fortfarande klarat mig från ensamhet då folk från Australien lägligt nog också är i Bali. Som backpacker är man verkligen aldrig ensam!

Frukost take away igår då min frukost (toast, ägg och bacon) tog 50 min att göra så min shufflebus hann komma.
Bränner mig vid poolen!

Hänger med vänner och främlingar!
Dricker smirnoff för första gången på allt för länge!

Frököst!!

Och nu är de inte så många dagar kvar tills jag beger mig till Thailand!!!!

Bröllop

Prinsen av Ubud gifter sig om någon månad, och då är det fest varenda kväll i kyrkan vekar det som. Massa blommor, skyltar, bling bling och pling pling hela dagarna och nätterna. Galet med folk och jävligt påkostat om ja förstått de rätt, men de verkar vara jäkligt uppskattat!

Var självklart inbjuden till festen och bröllopet men var tvungen att tacka nej... Får bli en annnangång!

Apa

På vulkanen fanns det apor. Apor älskar mig. Så mycket att när jag ska ta en bild bredvid den, kollar han på mig, gör ett parningsläte (jag tror den ska anfalla och flyr där ifrån) men istället drar han fram snoppen och börjar ta på sig själv. Skratta eller gråta, de är frågan...

Denna bilden tas en sekund innan apans läte... Charmigt!

Upp som en sol

01.45 ringde alarmet. Utan att ens förstå om vi verkligen sovit (3 timmar) tar vi på oss kläderna, och kryper ut till lobbyn där de hämtar upp oss. Klockan tre får vi frukost/nattkäk/vafan man ska kalla de, en bananpannkakamed te. Sedan började vandringen. Uppåt uppåt uppåt uppåt gick vi, och vulkanen vi besteg blev bara högre och högre kändes det som. När guiderna sa de var 20 minuter kvar, så var det 40. Till nästa viloställe. Klockan fem hade vi nått topp 1, där gav tre av oss sju upp och stannade där för att beskåda soluppgången. Men det fanns en topp till, och går de gå ENDA upp så vill jag banne mig göra det. Sagt och gjort, de skulle ta 20 min sa guiden (vi såg att de inte skulle ta 20 min...) och ungefär 50 minuter senare är vi uppe. Tio i sex. Solen ska sakta vara på väg upp, men det vi befarat hela tiden händer. Molnen och dimman som svept in oss hela vandringen lättar inte. Det syns ingen jävla soluppgång. Vi fryser, är blöta och blir serverade äckliga banantoast och ägg som skulle vara kokade i vulkankokande vatten... Vi är tveksamma om de va det. Tillslut såg vi äntligen lite sol, men var de som vi förväntat oss? Nej! Var de värt de? Njaaa... Hade jag vetat att de inte skulle bli någon soluppgång hade jag nog inte gjort det, men var lite häftigt att vandra mitt i natten. Och kan nu säga att jag bestigit två vulkaner!

Lagom pigga runt halv fyra snåret!
Soluppgång...
Slappa toast och hårdkokta ägg gjorde oss lite gladare!

Det hade nog varit gaaalet vackert om molnen inte varit ivägen

Inlåst

Imorgon ska vi upp klockan 2 för att göra en sunrise walk uppför en vulkan. Självklart för att titta på soluppgången. Alla ville och behövde gå och lägga sig tidigt för att få några viktiga timmars sömn. Dålig ide tyckte jag, och råkade bli inlåst på toan.
Det började med att jag bara stod och försökte vrida om nyckeln, stod där ett tag och sedan börja danskan fnissa och fråga hur de gick? Oh ja ba: Jodå, det går bra... Svarar jag lugnt. Sedan börjar  nästa person skratta, och jag börjar nervösskratta när jag inser att jag faktiskt är inlåst och sedan skrattar alla och jag får verkligen inte upp den förbannade dörren!!!! Så kastar ut nyckeln och så försöker dem öppna från utsidan, men de går verkligen inte, låset rör sig inte! Så jag sitter där på toan och de försöker alla få upp den... Hör hur de pratat och jag bara skrattar ännu mer när jag tänker på hur alla ville sova tidigt och så sitter jag där inlåst... De hämtar personalen, de börjar med skratta eftersom de visste att vi skulle försöka sova tidigt. De får inte heller upp dörren. Tillslut kommer någon låssmed, och äntligen får vi upp dörren, efter 20 minuter! Nu vågar ingen låsa dörren och jag kan inte sova, kommer vara som en zombie imorgon/inatt/vafan man nu säger om klockslaget 02.00

Hur vi låste vår förra hotelldörr!

Dagens äventyr!

Dagen började med att min förflyttning från vårt första ställe (där de va fläckar och chipssmulor i sängen...) till vårt nya tog 45 minuter istället för 20... Mitt lokalsinne är inte på topp, framförallt inte när man bär på två väskor på 15 + 5 kg i gassande sol.

När jag väl checkat in tog jag på mig min osynliga kineshatt och begav mig ut på risfältjakt! Hittade en jävla massa och gick omkring mellan fälten i över en timme och kollade på allt som hände. Åt massa kex med, och drack vatten. Trevlig utflykt med mig själv som sällskap, kan det bli bättre??

Frököst

Börjar dagen med sol, frukt och gröna pannkakor med banan och choklad!

Dancing in the rain

Det ösregnar, vi äter chicken satay på glödande kol, och blir rånade och anfallna av apor. Eller jag blev, två gånger, då de av någon anledning gillade att hoppa upp på mig och slita i mina kläder... Och sno min vattenflaska!

Danske bank

För er nyfikna själar ser planen ut som följer: imorgon åker jag och min nyfunna danske vän (vi pratar engelska med varandra, vi försökte prata svenska och danska, men när vi tillslut insåg att ingen fatta något och vi prata om olika saker, så övergick vi till engelska) till Ubud som ska vara helt fantastiskt sägs det. Ingen strand men massa coola tempel, regnskog, risfält, vulkaner och mer natur! Så blir väl att spendera några dagar där, sedan ska jag nog ta mig tillbaka till kuta för att slappa på stranden några dagar, har inte haft en enda riktig strand-dag än... Känner mig blek :(

All by myself

Nu har även två blivit en. Vet inte var jag ska ta vägen, om jag bara ska stanna här i Kuta i en vecka eller om man ska se sig om. Vi får se!

Det var inte kul att vinka av Tina igår, framförallt då vi varit tillsammans i tre månader och delat allt varje dag. Vi sov ihop, bråkade om täcket varje natt, jobbade ihop, var sjuka ihop och nu även rest runt ihop och upplevt så. Kommer sakna min kaoskamrat, är också lite avundsjuk på att hon åker tillbaka till Australien. Men men, man skall icke klaga när det är 30 grader ute och livet ändå är rätt bra!

Igår såg vi även världens sötaste utter! (Har inte sett så många uttrar men ändå) den var som en hund och följde efter sin husse var han en gick. Gnällde gjorde den med och då va man tvungen att hålla den i tassarna och gunga med den, så söt!!!!

De använder förövrigt vodkaflaskor på ett annorlunda sätt här:

Djurälskare

Eftersom både jag och Tina gillar djur, har vi svårt att motstå alla fyrbenta varelser som springer omkring här nere. Vi vet att vi inte får klappa, och det gör vi inte! Så ofta... Igår kväll skuttade en vit hund bredvid oss och följde oss hem. Vi pratade faktiskt bara med den, och den poff var den inne i vårt rum och såg glad ut. Den gick dock ut sedan och la sig på vår terass, där den låg hela natten och höll vakt. (Klockan halv fyra börja den skälla som tusan, undra vad det var som smög runt i buskarna utanför...) och när vi gick till dyket imorse följde den med och såg till att vi kom fram helskinnade. Mamma, pappa, vi vill inte h en hund?

Mer dyk åt folket

Sista dagen innan Tina åker, börjar bli van vid alla dessa avsked nu... Idag var vi friska och glada så klockan åtta begav vi oss på dykarutflykt! Har glömt hur grymt det är att dyka, alla borde göra det!!!! Såg stora sköldpaddor, delfiner, muränor och massa mer fula och fina fiskar. Men det är tröttsamt att dyka, så nu ligger vi döda i rummet...

Down under

Gå ner i ett hål i marken och förvänta dig att kunna se, men inse snart att det är bäckmörkt och ficklampan du fått inte ens är stark nog för att lysa upp en meter framför dig. Ögonen får inget ljus, och du är för lång för att stå rakt. Dessutom är guiden borta, men man kan höra hans röst i mörkret. - Here I am, come here, come here. Small, small!! Man ser han fortfarande inte och har ungefär 10 små gångar att välja mellan. När man tillslut hunnit i kapp han skiner han upp och börjar peka, prata och studsa. - This bathroom, look look!! And there, toilet toilet, look!
En halvtimme spenderar vi i dem underjordiska gångarna i Galagala underground house. Sedan är vi så svettiga och trötta att vi nästan faller ihop. Det är inte lätt att hänga med i farbrorns fotspår då han får plats i alla gångar utan problem, medan vi kryper på alla fyra. Men coolt var det, att bara för 15 år sedan bodde det en familj där nere. Under jorden. Och gångarna sträcker sig över 500 meter, så man vill inte gå vilse. Häftig upplevelse, men jag är tveksam om jag vill bo där på heltid...

Och om ni tycker vi ser svettiga ut? Så är det ingenting emot vad vi var! Fanns bara en sak som var dåligt med detta ställe, förutom hettan, och det var att mina svindyra Raybands gick sönder... 16 kr åt fanders bara sådär, inte kul

Det är kul att åka moppe!

Idag har vi hyrt moppe och utforskat ön. 60000 rupier kosta det att hyra en moppe över en hel dag. Inga papper skrivs på, igen deposit lämnas, vi fick bara nycklarna och så åkte vi. Fast först ville vi ha varsin hjälm (säkerheten först!) och de skrattade åt oss men gav oss två uuursnygga hjälmar! Vi har kanske mött 500 mopeder idag... Det var bara jag och Tina som hade hjälm på oss, vilket folk tyckte var väldigt roligt! Men även vi hade roligt, när vi skumpa omkring på vägarna. Såååå värt att bara hyra en moppe och cruisa omkring, framförallt då de kosta 35 spänn.

Solnedgång

Solen gick ner medan månen gick upp. Tvingade ut Tina att äta mat, hon tog en tallrik gröt. Jag åt seafood expression, massa grillad seafood med ris och grönskar med vitlöksbröd och vitlökssås! Även en jordgubbs-milkshake slank ner... Gööött

Dålig bild, men de va gött!

Random

Eftersom Tina legat död i sängen hela dagen och jag spatserat omrig på egenhand så slänger jag upp lite random bilder istället. Mest för jag ha tråkigt och gått igenom Tinas mobilbilder. Undra om hon uppskattar om jag hoppar i sängen och skriker att jag vill ha mat...? Kanske inte. Och vi som skulle fira full moon idag med alla indonesier med deras små offerkorgar, med ris, småkex, blommor, rökelser och traditioner... Böööööh

Ni känner ju inte Tina, men kan meddela att hon har ett stort problem... Hennes hår. Det slutar alltid med att jag får borsta det. På bilden var det värre än vanligt och det of oss 37 minuter att få det någorlunda anständigt.

Njuter av solnedgången så länge!

Under the sea

Idag var tanken att vi skulle dyka. Men Tina har åkt på magsjuka och legat på toa halva natten, så att bege sig under vatten känns inte så smart. Ligger bara och väntar på att min mage med ska göra uppror, peppar peppar!

Bilder som inte har något med texten att göra!

Surf

Idag tog vi sovmorgon till kvart över nio, fick frukost serverad på terrassen utanför vårt rum, sedan var de surf som gällde!!! Här är det inte stora australia mojosurf-camp brädor vi snackar om, utan små, platta, tunna saker som ser ut som de ska gå av på mitten. Detta var deras nybörjarbrädor sa dem... Så vi tog dessa små plastbitar och börja paddla ut.. Och vi paddla och paddla och paddla och paddla lite till... Då hade vi kommit halvvägs. Vågorna var liksom 100 m från stranden och det kändes som om de flyttade på sig bara för att jävlas, och när vi väl kom fram dit så slutade de komma alls.
Statistiken över surfen:
Antal personer överkörda: 1
Antal personer som körde över mig: 2
Antal brända baksidor: 2

Väldigt bra surfdag med andra ord!

Nusa

Har begett oss från Gili Island nu efter en vecka där. Gillade verkligen stället, vi snorkla, glassa vid poolen, åt mat på våra favoritställen (med våra favvokatter!) och bara älska livet!
Stället vi är på nu är lugnt, kanske för lugnt... Men snorkla, dyka och utforsla ön på mopeder är tanken att vi ska göra innan Tina åker hem och jag beger mig någonannanstan troligen. Är inte långt kvar av äventyret, känns nästan skönt faktiskt. Sverige är saknat!

Rika!

Ja och som sagt är vi helt ok rika här... På sängen, nästan 3 miljoner!

Lyxigt

Gårdagen spenderades på en stor båt med massa gott folk! Turen (på 6 timmar) åkte omkring alla gili öarna och avslutades med att åka rakt in i solnedgången, helt okej! Vi hann också med massa bad, dans, vattenkrig och solning, även en hel del svettandes. Innan det han jag och Tina äta frukost två gånger, fint var det!

Idag har vi checkat in på ett lite lyxigare hotell, med pool, tv, kyl, bra frukostbuffé och massa nice, vi klagar icke! Snart är det mat som gäller på night market, man får välja olika spett som dem grillar och så får man ris och grönsaker och massa såser till med. Vet att man ska vara lite försiktig med sånt men ALLA äter där och det är jättepopulärt, och vi lever ju och även våra magar. Det kostar även bara 30000 rupie, vilket är 3 dollar vilket är typ... 18 kr, för 6 spett! Life is good!

Kaos när alla vill vara med på bild...

Bali i bilder

Bali

Väskan kom fram tillslut (security hade tagit den) vi blev inkastade i en taxi med världens skönaste chaufför och vi kom till världens minsta ställe där vi köpte biljetter till gili islands! Vi bor för knappt 60kr och vi träffade världens coolaste familj som sålt allt de har för att cykla världens runt, vilket de gjort de senaste 6 åren! Såååå mycket coola historier hade de att berätta och jävlar vad de upplevt. Plötsligt kändes vår resa inte lika häftig...

Nu går snart färjan/speedboaten, så ska äta upp mina pannkakor och frukter för att göra mig redo! Bali, vi älskar dig redan!!!!

Varmt

Nu har jag och Tina har tagit ut 1000000 rupier (hahaha så galet!), fanns inga filmer på planet och vi hamnade bakom två småtjejer som spenderade hela resan med att borsta vårt hår och leka frisör, spela iPad spel, sjunga och pilla på oss... De hoppade t o m bak och satt med oss.. Väldigt annorlunda resa!

Nu sitter vi och väntar på Tinas väska som aldrig kommer, vi är hungriga, luktar skit, är äckliga, kissinödiga, vilsna och varma... Annars leker livet och det är 35 grader ute och så fuktigt så man dör!

Uttråkade

Spela spel och sova... Nattens underhållning!

Leaving on a jetplan

Update: Det hann gå tre minuter efter att vi sagt hejdå till Malin innan vi gick vilse. Jag och Tina irra omkring och letade efter mataffären, fast vi gått dit tre gånger innan. Efter 40 minuter sittande utanför kassorna och snika gratis wifi och 4 personer frågat om vi är okej eller om något hänt, kände vi att det var dags att bege oss för att en sista gång laga mat i ett hostelkök. Mätta och belåtna tog vi våra väskor och begav till busshållplatsen där vi lämna Malin fyra timmar tidigare... Ändå lyckades vi stå på fel hållplats. Det börjar bra för team kaos!
Nu sitter vi och fryser och sover i ett väntrum på flygplatsen som vi betala fem dollar för, eftersom vi inte får vistas i  flygplatsen överhuvudtaget... 4 timmar har vi tagit oss igenom, 4 timmar kvar innan planet går, sedan 13 h resa. Vi vet inte vart vi ska eller vart vi ska bo men: BALI HÄR KOMMER VI!

5 har blivit 4, 4 har blivit 3

Nu har vi sagt hejdå till våra små pluttar :( både vår plutt som vi kallade vår bil, men även vår andra plutt i form av Stina! Så sjukt att krama hemma hejdå och sedan inse att hon är snart påväg hemåt!!!! En månad har gått så fort, och vi har gjort så mycket. Skönt att vi ändå bor i samma stad, kunde varit värre!